STÖD VÅRT E-FÖRSLAG:
Åkers Bergslag med skog och sjö är en oersättlig del av vårt samhälle. Det bidrar med natur, kultur, hälsa, frilulftsliv - en del av vårt samhälles välbefinnande.
VÅRT E-FÖRSLAG:
”Skapa ett interimistiskt förbud mot slutavverkningen genom att inleda en skyddsprocess tills den s.k. Grönplanutredningen är framtagen.”
/ÅKERS HEMBYGDSFÖRENING
Länk till stöd för e-förslaget på kommunens hemsida:
https://app.hives.co/strangnas/shared/collection/63cf9f47-9e86-449b-a949-d683a125f0a2
Medborgarförslaget i sin helhet
Till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige samt övriga politiker i Strängnäs
kommun
Inledning
Vi som står bakom denna skrivelse vill att Kommunfullmäktige snarast skall fatta beslut om ett
interimistiskt förbud mot avverkning av Ulvaskogen genom att inleda en skyddsprocess och utreda
naturvårdsavtal med markägaren, eftersom utredningen av grönplanutredningen inte ger något skydd för avverkning.
Området är erkänt för sina höga naturvärden och är en del av den av Strängnäs kommun beslutade
grönplanutredningen. Området är även klassat som ”riksintresse för naturvård” och ”riksintresse för
friluftsliv” vilket framgår av bland annat Strängnäs kommuns ”Användarplan för Åkers Bergslag –
fördjupad studie” från 1999 (Dnr 222/99-106).
Det utgör därutöver en bärande del av samhället Åkers styckebruks identitet, och är en viktig
förutsättning för fortsatt attraktivitet och utveckling.
Bakgrund
Kommunen har avslagit ett e-förslag om naturreservat av området, men också beslutat att området ska värdera kommunens gröna områden. Detta senare beslut är i sig positivt – men risken kvarstår att skogsägaren kan påbörja avverkning innan utredningen är färdig. En sådan avverkning skulle orsaka irreversibla skador och göra grönplaneutredningen meningslös för detta område.
Begäran
Vi begär härmed att Strängnäs kommun:
Beslutar om ett interimistiskt förbud mot avverkning genom att inleda en skyddsprocess, tills
grönplanutredningen är klar och skyddsfrågan är avgjord.
Juridisk grund
- Miljöbalken 7 kap. 4–5 §§: Kommunen får besluta om naturreservat för att bevara biologisk
mångfald, vårda och bevara värdefulla naturmiljöer samt tillgodose behovet av områden för
friluftslivet.
- Miljöbalken 7 kap. 24 §: Kommunen får meddela interimistiska föreskrifter för att skyddet ska
gälla omedelbart.
- Miljöbalken 2 kap. 3 § (försiktighetsprincipen): Åtgärder som riskerar att skada miljön ska
undvikas redan innan fullständig kunskap finns.
- Plan- och bygglagen 2 kap. 3 §: Kommunen ska värna natur- och rekreationsvärden vid planering och beslut.
- Århuskonventionen: Sverige har förbundit sig att säkerställa allmänhetens rätt till
miljöinformation och att delta i beslut som rör miljön.
Konsekvenser - Om Ulvaskogen avverkas riskeras stora naturvärden såsom:
- Förlust av biologisk mångfald, särskilt eftersom området hyser arter som är sårbara eller nära
hotade: Djur- och växtarter knutna till skogen försvinner för lång tid, kanske permanent,
- Erosion och jordskred: Trädens och jordlagrets förmåga att ta upp vatten skyddar mot översvämning. Dessutom lutar terrängen närmast Visnaren kraftigt ned mot sjön och utan rötter och jordlager riskeras omfattande erosion ner i sjön vid kraftigare regn och snösmältning. Det har vi nyligen sett exempel på i Norrland, där kalhyggen troligen har varit orsak till tågurspårningen.
- Grumling och övergödning: Näringsämnen och partiklar förs ned i vattnet, vilket försämrar vattenkvaliteten och kan orsaka algblomning, försämrad rekreation och attraktivitet: Inte bara för ortens invånare, andra kommuninvånare utan även för närliggande kommuninvånare och andra besökare så minskas värdet av området för friluftsliv och naturvärden.
- Förtroendeskada: Om kommunen tillåter avverkning under pågående grönplansutredning riskerar det att underminera tilltron till kommunens arbete med naturvård och demokratiska processer.
Kostnadsaspekten
Att inleda en skyddsprocess kostar kommunen i första hand administrativt arbete (utredning, samråd och beslutsfattande). Ett interimistiskt beslut innebär inga direkta ersättningskostnader för kommunen, eftersom det är ett tillfälligt förbud i avvaktan på beslut. De långsiktiga samhällsekonomiska kostnaderna för att inte agera – försämrad vattenkvalitet, minskad rekreation, förstörd natur – är betydligt högre än kostnaden för att starta processen nu.
Avslutning
Vi uppmanar därför kommunstyrelsen och kommunfullmäktige att
omedelbart fatta beslut om ett interimistiskt skydd mot avverkning i Ulvaskogen genom att inleda en formell skyddsprocess för att långsiktigt bevara området genom t ex ett naturvårdsavtal.
- utan ett sådant beslut riskerar kommunen att förlora ett av sina mest värdefulla grönområden
innan den pågående grönplanutredningen ens hunnit ge underlag för framtida beslut.
- Att fatta ett sådant beslut skulle innebära att höga natur- och rekreationsvärden för Strängnäs
kommun och inte minst Åkers styckebruk skulle kunna bestå även på lång sikt - en viktig och bärande del av samhället Åkers styckebruks identitet, och en viktig förutsättning för fortsatt attraktivitet och utveckling av samhället.
Utöver denna skrivelse har undertecknade lämnat in ett e-förslag:
- Kanotkungen, Johan Herlitz
- Naturskyddsföreningen
- Nätverk Åker
- Rädda Ulvaskogen
- Skottvångs Grufva AB, Maria Bystedt
- Åkers Blomsterbruk, Elisabeth Lind
- Åkers hembygdsförening
- Åkers Sweden AB, Jörgen Hedström. ”Ulvaskogen bidrar till våra medarbetares möjlighet till rekreation”
- Åkers Idrottsförening
Undertecknat:
Genom
Anita Axelsson, sekr i Åkers hembygdsförening
Kontaktperson: Anita Axelsson, eransdotter@gmail.com
Nils Danielsson, ordf i Åkers hembygdsförening
nilscdson@gmail.com